torstai 15. maaliskuuta 2012

Apua herkuttelun lopettamiseen!

Mä oon riippuvainen, nimittäin herkuttelusta. Tää asia iski tänään päin näköä kun aloin ajatella että montako kaloria syön päivässä ja montako kulutan. Oon siis ihan normaalipainoinen, ei siinä mitään, mutta mun on pakko alkaa tehdä tälle asialle jotain, ennen kun oon pelkkä kasa selluliittia (jota mä muuten vihaan ylikaiken).



Mä oon lohtusyöjä. Syön suruun, iloon ja jos ei oo muuta tekemistä. Oon myös kaiken lisäks tosi huono laittaan ruokaa (ei, mun tekemä ruoka ei ole huonoa, en vaan jaksa laittaa sitä), ja varsinkin nyt kun en käy töissä. Töissä oli aina säännöllinen ruokailurytmi ja tuli syötyä se "kunnon" ateria ainakin kerran päivässä. Nyt kun oon kotona, niin ei tuu syötyä sitä ateriaa, vaan napostelen koko ajan. Hiilareita yök, niitä mä syön eniten. Ei siinä mitään olisi, jos mä napostelisin terveellisesti, mutta kun ei. Mä syön liian usein sipsejä ja muuta suolaista. Sitten on se limppari... Mun kaikista pahin paheeni, mut on pakko saada joka päivä jotain hiilihapollista ja liian usein se on limsaa. Mä tiedän kyllä että se ei oo hyväks, kaikkee muuta, mut silti mä juon sitä.



Käyn lenkillä tai kuntosalilla viikossa n. viisi kertaa. Mä en tiedä kuinka suuren totuuden antaa esim juoksumaton kalorinlaskija tai sports trackerin vastaava, mutta suurin piirtein yhdestä 30 minuutin juoksulenkistä se antaa kulutukseksi 200kcal. Suuren osan päivästä vietän kotona ja käyn joka päivä kaupassa ja kirpputorilla. Eli mun energiankulutus ei voi millään vastata sitä määrää, minkä päivässä syön.



Useesti mä alotan herkkulakon. "-Joo maanantaista se sitten alkaa, tänään voin syödä niin paljon kun napa vetää" Tuttua? Mulle on. Se pitää aina muutaman päivän, kunnes joko unohdan koko lakon ja syön vahingossa ja sen jälkeen ajattelen että no menköön tai sitten tulee jotain murheita ja ajattelen että kyllä mä nyt voin ton syödä kun oli niin huono päivä. Toinen on että jos ostan herkkuja ja tulee huono omatunto niiden syömisestä, niin ajattelen että meen tänään lenkille niin se korvaa sen syöpöttelyn.



Mulla on ihan varmasti sielunkumppaneita(lue:herkkupeppuja) siellä ruudun toisella puolella. Otetaanko haaste, että nyt tehdään se ja aletaan pikkuhiljaa vähentämään herkuttelua. Ens kerralla, kun ollaan menossa ostaan sipsejä, niin tajutaan se ja ostetaan sittenkin porkkanoita ja dippiä. Tai kun ollaan menossa ostaan karkkia, niin otetaankin karkkihyllystä vaan niitä terveellisiä ja hampaille hyviä pastilleja ja jatketaan matkaa hedelmähyllylle. Mites se limppari? Se voidaan korvata vaikka tuoremehulla? Tai jos ootte niinkuin minä ja kaipaatte niitä happojuomia, niin ostetaan pullo kivennäisvettä ja blissataan siihen sitä tuoremehua? Ja ruuan kanssa maitoa tai vettä!



Eli, mä koitan alkaa nyt itse tsemppaamaan. En lopeta heti kerralla (koska siitä ei varmasti tulis mitään), vaan pikkuhiljaa. Päätavoite on kuitenkin se, että  epäterveellinen herkuttelu vähennetään yhteen päivään viikossa. Terveellinen herkuttelu (porkkanat, hedelmät, ja kaikki terveellinen mutta herkullinen) on sen sijaan sallittua. Yksi tärkeimmistä neuvoistani (itselleni?) on se, että masu syödään täyteen ennen kuin lähdetään kauppaan, tai aiotaan syödä sipsi nälkään. Eikös joo?



Onko muilla samanlaisia oireita? Ootteko löytäny ratkaisun tai kultaisen keskitien? Kokemuksia? Kaikki kommentit tervetulleita ja toivottuja! Tästä sitten suunta ylöspäin ja pois ton mun vieressä nököttävän sipsikipon luota!

3 kommenttia:

Emma kirjoitti...

Oot daiju.. Ooks ikinä nähny paljon mä syön ?? :DDD sulla ei ehkä oo pelkoo mistään selluliitista, ku puputat aina vaan jotain porkkanaa ? :D

Henna kirjoitti...

Hei näkisit mut täällä ku oon yksinäni ni mitään muuta en tee ku syön ! :D

Emma kirjoitti...

vaikee kuvitella jotenki. :D