tiistai 23. marraskuuta 2010

Vilukisumirri

Mä vihaan kylmää! VIHAAN VIHAAN VIHAAN! Tärinä ja vilu luissa asti alkaa loppusyksyllä, ja kestää niin kauan, kunnes lämpötila on vähintään +10 keväällä. Mun sormet ja varpaat on jäässä, ja nenänpää varsinkin. Ulkona ei tarkene lainkaan, ja jos siellä on pakko olla viittä minuuttia kauempaa, kuullostaa mun puhe lähinnä sössötykseltä. Ei vaan enää naama toimi! (Ja nenänpää ku kuuluisalla Petterillä)

Oon alkanu miettiin, että onko mulla joku tauti, kun aina sama homma. Tälläkin hetkellä istun keittiössä, jossa on +27 lämpöstä, villasukat jalassa ja toppatakki päällä. JA AIVAN JÄÄSSÄ! Sormet on kun jääpuikot, ja varpaisiin sattuu. Poskia vaan kuumottaa.

Viime yönä en ensin meinannut saada lainkaan unta kylmyydeltä, vapisin ja tärisin vaan, poskia kuumotti, mutta nekin oli ihan kylmät. Yöllä heräilin kylmyyteen, mutta aamuyöllä heitin peittoa pois päältä kuuman takia. Herättyäni olin jälleen taas niin viluinen, että kun pääsin sängystä ylös niin heti vaan lämmin villatakki päälle. Vaatteiden vaihto, se vasta lystiä onkin. Hyi, menee kylmänväreet kun täytyy edes kuvitella ottavansa yöpaita pois ja vaihtavansa kouluvaatteisiin. Vaihtosession jälkeen oon niin jäässä, että täytyy heti vaihtaa toppatakki päälle.

Auto, arvatenkin, on monta astetta pakkasen puolella aamulla, eikä tietenkään ehdi lämmitä matkalla kouluun. Autosta sisälle pukuhuoneisiin on täyttä tuskaa, KYLMÄ! Pukuhuoneessa onkin sitten nautinto olla, kun patterit niin kuumalla ettei koskea voi :) Ja raksalla kun ollaan, siellä ulkona on väkisin oltava, jos ei muuten niin täytyy kävellä työmaalle!

Onneks tätä kylmää on vaan puolet vuodesta, en kestäis muuten. Toisaalta, ei kesää ja lämpöö osaa arvostaa ilman hyisenkylmää talvea!

☺☻☺☻☺☻☺☻☺☻☺

Mutta asiasta vaatteisiin. Mulla on tapana katsoa aina edellisenä iltana seuraavan päivän vaatteet valmiiksi, koska kouluaamuisin ei paljon mietintä-aikaa vaatteille jää. Kun kymmenen yli seitsemän pääsen sängystä, lähden kouluun jo varttia vaille kasi.
Jos vaatteet edellisenä iltana unohtaa laittaa valmiiksi, tulee päivän asusta todennäköisesti farkut ja huppari. Vaikka en väitä etteikö se suunnittelemallakin joskus olisi se.

Oon aiemminkin kertonu, että musta ei oo ihan hirveesti mitään itua laittaa kouluun hienoja vaatteita päälle, kun kuitenkin koko päivän näyttäydyn työvaatteissa. Ruokailu tosin tekee poikkeuksen tähän, ruokalaan ei saa mennä työvaatteissa. Ja tosiaan kun varsinainen vilukissa olen, mulla menee mukavuus ja lämpö pitkälle pitkälle muodin ja tyylikkyyden edelle :)





















Onkohan lukijoissa samanlaisia vilukissoja kun täällä? :)

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

MÄKI VIHAAN TALVEA! Ihan sama juttu, mua ärsyttää ku menee ulos, nenä alkaa vuotaan, posket ja nenä jäätyy ja punoittaa. Ja ku palaa takas sisälle, silmälasit menee huuruun ja muuta mukavaa -_- ja sisällä mä istun kans lämpösessä villasukat jalas ja valitan kylmää :d

Henna kirjoitti...

Luojan kiitos piilarit on keksitty! Se on niin ärsyttävää kun lasit menee huuruun! :D

Anonyymi kirjoitti...

Pakkanen ja talvi=AAARRGGHHTTT!!!
Miksi Suomen pitää olla niin pohjoisessa, miksi se ei voi olla vaikka keskieuroopassa? sekin olisi paljon parempi, toivon hartaasti ettei ole yhtä kylmä talvi mitä viime talvi oli. hhrrr.
Pienestä pitäen ollu ongelmia kun sormet ja varpaat jäätyy ja lopulta lähtee tunto ja lämmitys lämpimän veden alla todella tuskallista, se on kipu mikä pitää itse kokea! Siinä tekee mieli sahata ranteesta käsi poikki!
Sisälämpötila pitää olla vähintään 24c et tarkenee, ulkona ei käydä ellei ole pakko, huvikseen en mene jos ei ole syytä.

Henna kirjoitti...

Joo mä tiedän sen kivun! Kaamee. Mulla on itellä ollu aina sormien ja varpaiden (ja nenänpään) lisäks ollu sellanen ongelma, et jos on kova pakkanen eikä posket oo suojattu, niin ne paleltuu ja tulee ihan valkosiks!
Pienempänä mua aina uhkailtiin ulkona että siirretään pepusta ihoo poskiin jos en nyt laita sitä hivia poskien päälle! :_D

Henna kirjoitti...

Toi ääreisverenkierron parantaja kuullostais ihan hyvältä, täytyy vilkasta! :_D