tiistai 4. tammikuuta 2011

Kuntosaleilu

AINA nuorempana (15-17 ja oikeastaan vielä 18 vuotiaanakin) mä ajattelin että salilla käynnissä ei oo mitään järkee. Kaikki samat jutut voi tehdä kotona, niinku nostella painoja ja käydä lenkillä ja blaa blaa.

Mulla on kotona ollut jo monen vuoden ajan käsipainot ja hyvät lenkkarit ja kaikki. Kuitenkaan säännöllistä kuntoilua harrastamatta. Mä oon aina potenu huonoo omatuntoo siitä jos en oo pitkään aikaan käyny lenkillä ja alko tuntua siltä että oon lihava (todellisuuuuus). Sen kolkutuksen jälkeen oon aina jaksanut kuntoilla parin viikon ajan, ja innostus on pikkuhiljaa hiipunut ja karkkimäärät nousseet ennalleen.

Noh, luojan kiitos oli tää Espanjan reissu, jossa oli ilmanen sali hotellilla. Ennen lomaa mä lupailin että aion käydä sit joka päivä salilla! Ja kyllä kävinkin, en ihan joka päivä, täytyyhän niitä lepopäiviäkin olla. Joka aamu mä heräsin ajoissa salille, vaikka mulle siitä nuputettiinkin, silti jaksoin joka aamu sillä voimalla, että tiesin että sit on edes vähän kiinteempi ku pääsee kotiin. Kahden viikon ajan siellä salilla sitten tuli käytyä, jolloin lähti lento takaisin kotiin.

Ajattelin että tästä on hyvä jatkaa, kun alkuun on kerran päästy. Nyt olen käynyt salilla melko sännöllisesti (2-5 krt/vko) ja sen huomaa. Paino ei oo pudonnut, mutta se nyt ei oo tietenkään ollut tarkoituskaan. Lihasta on tullut sen sijaan ällöjen pyllylyllyjen ja lantiolöllöjen (mukamas :--D) tilalle. En oo oikein koskaan varsinaisesti pitänyt mun reisistä mutta nyt, kun oon salilla käynyt jo kaks ja puoli kuukautta ja vähän rusketustakin on vielä jäljellä niin mä tykkään niistä ihan sikana! Ja pepusta ja masusta :) Mä tykkään mun kropasta! Ei sillä ettäkö sitä olisin ennen jotenkin vihannut, mutta kyllähän sitä tuntee olonsa kauniimmaksi, kun on vähän lihasta siellä sun täällä :)

En olisi ikinä uskonut että mä alan käymään salilla, tai varsinkaan että käyn siellä säännöllisesti! Nyt mä en enää edes tahtoisi lopettaa sitä. Mielialakin on noussut maasta ainakin pöydälle (en voi sanoa että taivaisiin, koska mulla on aina silti huonoja päiviä jolloin tuntuu että koko maailma vihaa mua...). Toivottavasti tää jatkuu näin, ja mieliala nousee sinne taivaisiin. Huonona päivänä on kiva mennä salilleja rääkätä itteensa kunnolla, sit reenin jälkeen on jo paljon parempi mieli!


Kuntoilevillessa olisi tarjolla myös solarium, josta mä olisin melko kiinnostunut. Oon aina luullut, että solariumista tulee helposti ihosyöpä, mutta oon hakenut tietoo paljon solariumista ja saanut selville että jos sitä ei ota liian paljoa, riski on pieni. Ihan yhtälailla kun palaa auringossa niin voi sairastua..

"Haitallisia vaikutuksia syntyy vasta silloin, kun otetaan liikaa aurinkoa, liian pitkään kerralla tai liian voimakkaana säteilynä, jolloin iho palaa. Sopivina annoksina niin aurinko kuin keinovalo tekevät kuitenkin hyvää; ihon toiminnot kiihtyvät niin, että pinta paksuuntuu ja kiinteytyy, elävässä kudoksessa joustosäikeet vahvistuvat, iho on kimmoisa ja tuntuu hyvältä. Tasaisesti ja lämpimästi päivettynyt iho myös näyttää hyvältä.
Myönteisiin vaikutuksiin kuuluu lisäksi D-vitamiinin vilkastunut tuotanto. D-vitamiinia syntyy ihossa ultraviolettivalon vaikutuksesta ja imeytyy ihosta vereen. D-vitamiini on tunnetusti välttämätön tehoaine kasliumin ja fosforin aineenvaihdunnassa elimistössämme ja sitä kautta luuston kehittymiselle ja terveydelle, jopa lihaksiston voimalle. D-vitamiini auttaa myös kehoa hyödyntämään A-vitamiinia. Yhdessä A- ja C-vitamiinien kanssa D-vitamiini voi jopa ehkäistä vilustumista."
"Sopivina annoksia niin aurinko kun keinovalo tekee iholle hyvää: ihon toiminnot kiihtyvät niin, että iho paksuuntuu ja kiinteytyy, joustosäikeet vahvistuvat ja iho tuntuu kimmoisalta. Päivettynyt iho myös näyttää hyvältä. Rasvaiselle, ärtyneelle ja akneiholle solariumkuuri voi tehdä hyvää. Valo kuivattaa ihoa, rauhoittaa ihon tulehduksia ja tappaa bakteereja. Valo on siis hyvä ihon yleishoito, edellyttäen että sitä käytetään annettujen ohjeiden mukaan. Liiallinen auringonotto näkyy mm. ihon ennenaikaisena vanhenemisena. Vältä siis liikaa aurinkoa - mutta hyödynnä sitä riittävissä määrin!

Myönteisiin vaikutuksiin kuuluu lisäksi D-vitamiinin vilkastunut tuotanto, lihasjännistyksen laukeaminen ja reumaattisen säryn helpottaminen. On myös havaittu, että auringonotolla saattaa olla suotuisia vaikutuksia korkeaan verenpaineeseen ja kolesteroliarvoihin. Yleisen mielipiteen mukaan solariumkäynnillä on erittäin rentouttava vaikutus, jonka seurauksena energisyys lisääntyy - ja sitä me "Pohjolan pimeydessä" elävät ihmiset todella tarvitsemme! Nauti siis solariumin valosta ja lämmöstä - maltillisesti ja turvallisesti!"

Eli siis solariumin myönteisinä vaikutuksina voisi olla jopa pirteämpi mieli !
Onko teillä mielipiteitä/kokemuksia solariumusta? Onko joku edelleen sitä mieltä että se on supervaarallista?

Lisätietoa solariumista!


EDIT: Tänään tulossa myös päiväni raksalla postaus, joten pysykäähän kuulolla! :))

5 kommenttia:

Minna kirjoitti...

voi vitsi mä niin tiedän ton tunteen tosta saleilusta :) mäkin aina ennen ajattelin että miks maksaa salille kun saman voi tehdä kotona, mutta äitini raahaamana pari vuotta takaperin innostuin... niin ja humpsahtihan siinä 10 kiloa poiskin :) (joskin osa jo palannut mut enivei)

Henna kirjoitti...

jep! vaikka kuinka ajatteli että teen kotona, niin ei sitä sitten tullutkaan tehtyä. nyt kun saa aikaseks maksaa sen rahan niin seillä on käytävä! :D

Sari kirjoitti...

Oon muuttamassa kesällä, ja koska sen kämpän lähellä on yks tosi kivantuntunen sali, niin oon aatellu että jos alkais siellä käymään.. Oon vaan miettiny että mitä kaikkea siellä kannattaa (aloittelijana) tehdä? Kun ihan huvikseni sinne menen, en ala mitään habaa kasvattamaan :D

Ja tosta solariumista, aika moni tuttu siellä on käynynt ja käy vieläkin, varsinkin ennen ulkomaanmatkoja/kesää, ja ei ole siitä pahaa sanaa sanonutkaan!

..Mutta onhan niitä suihkurusketuksiakin yms..

Henna kirjoitti...

No mä ite alotin aina juoksumatolta, ja sit tein etu-, sisä-, ja ulkoreidet. Sit tein peppua vatsaa, selkää ja vikana sit tein vielä pari käsilihasliikettä. :) Oon tosi laiska tekeen käsiä, kun mulla on tosi heikot käsivoimat!

Mä oon ajatellu että menisin solariumiin kyl joku päivä! Suihkurusketukseta oon kuullu et tulee helposti oranssi :-DD

Henna kirjoitti...

No mä ite alotin aina juoksumatolta, ja sit tein etu-, sisä-, ja ulkoreidet. Sit tein peppua vatsaa, selkää ja vikana sit tein vielä pari käsilihasliikettä. :) Oon tosi laiska tekeen käsiä, kun mulla on tosi heikot käsivoimat!

Mä oon ajatellu että menisin solariumiin kyl joku päivä! Suihkurusketukseta oon kuullu et tulee helposti oranssi :-DD