sunnuntai 2. tammikuuta 2011

Talonrakentaja

Mulle tuli tässä taannoin kommentti, jossa mua pyydettiin kertomaan lisää mun opiskeluista, eli siis rakennusalasta. Mä koitan tiivistää teille jonkinlaisen kokonaisuuden siitä, mitä me opiskeluaikanamme tehdään yms.. Joten jos kiinnostaa niin lukekaa ihmeessä :)


Ensinnäkin voisin kertoa miten mä päädyin raksalle. Mulla on ihan pienestä asti ollut haaveena poliisin ammatti. Vaikka kaikki aina haukkuu poliiseja, mä kuitenkin oon aina siihen ammattiin tahtonut. Se olis just sitä mitä tahdon, fyysistä ja vaihtelevaa! Mulla oli jossain vaiheessa sellainen kuvitelma, että poliisikoulutukseen tarvitsee lukiopohjan. Lukioon mä en kuitenkaan tahtonut (vaikka päätä olisi kyllä riittänyt), joten aloin pohtia muita vastaavia, joista raksa nousi päällimmäisenä.
Mä oon nuorempana ollu aika poikatyttö, tai taidan olla mieleltäni hiukan vieläkin, vaikka rakastankin vaatteita. Raksa sopi siis kuvaan hyvin, se on just fyysistä ja vaihtelevaa (tästä lisää myöhemmin...) Joten, päätin hakee Vammalan ammattikouluun talorakennus linjalle.



Kesäkuun alussa tuli sitten ne tulokset ja pääsin sisään (parhailla pisteillä XD). Kun koulu alkoi elokuussa, pari ensimmäistä viikkoa/kuukautta pohdin että haluanko tätä sittenkään. Lopulta tulin siihen tulokseen, että ammatti oli kiinnostava, joten jatkoin. Nyt koulua jäljellä enää puoli vuotta, ja nautin alasta vaan enemmän.


Vammalan ammattikoulussa vuosittain sisään raksalle otetaan n. 20 opiskelijaa. Ensi vuonna luku käsittääkseni jostain syystä tuplaantuu? Meidän luokalla on tällä hetkellä 19 opiskelijaa, vain yksi on keskeyttänyt.

make a gif


Perustiedot:

Koulutusala: Tekniikka ja liikenne
(Opetusala): Rakennusala
Perustutkinto: Rakennusalan perustutkinto
Koulutusohjelma: Talonrakennuksen koulutusohjelma
Tutkintonimike: Talonrakentaja
Tutkinnon laajuus: 120 ov/ 3v
Pääsykoe: Ei pääsykoetta



Jaksotus on käytössä ja se menee suurinpiirtein niin että yks jakso on kaks kuukautta, jossa on a ja b osa. Eli esim jakso 1A on elokuu ja jakso 1B syyskuu.
Ekaluokka oli tosi teoriapainotteinen, muistin sen just kun selasin mun ylitäyttä kansioo ekalta luokalta. Eli jakso 1 oli töitä, jakso 2 teoriaa, jaksosta 3A oli töitä, ja 3B oli työharjoittelua. 4 taas teoriaa ja vitonen töitä. Ainakin muistaakseni.



Työharjoittelu. Eli sitä on n. puoli vuotta tän kolmen vuoden aikana. Paljonkos se sitten tekee opintoviikkoina? Kakskyt opintoviikkoo? Meillä se menee siis niin, että ekana vuonna se kestää kuukauden ja sijottuu tammikuulle. Tokana vuonna helmi-maalis ja kolmosvuonna huhti-touko. Eli periaatteessa meillä loppuu koulu harjoitteluun. Henk. koht. en oikein pidä harjoittelusta. Joo, onhan se hyödyllistä tietenkin, mutta se on ihan normaali 40 tuntinen työviikko, heräät seiskaan ja pääset puoli neljä, sä vaan et saa siitä yhtään palkkaa ja se kyrsii. Ihan ruvella kaks kuukautta, eikä edes palkkaa! Ja nyt varsinkin, kun mun on pakko käydä opintojen ohella töissä, jotta selviä kuluista, niin odotan harjottelua kauhulla, koska mulla ei oo mitään mahiksia päästä töihin yhtenäkään päivänä. :/



Meiän tutkinto rakentuu näistä osista:

Pakolliset opinnot 16 ov
Pakollisten opintojen valinnaiset lisäosat 4 ov
Koulutusohjelman pakolliset tutkinnon osat 50 ov
Koulutuksohjelman valinnaiset tutkinnon osat 30 ov
Koulutusohjelman muut valinnaiset tutkinnon osat 10 ov
Vapaasti valittavat opinnot 10 ov

Opintoihin sisältyy opinnäytetyö, opinto-ohjaus, työssäoppiminen ja ammattiosaamisen näytöt.

make a gif

Opinnäytetyössä tuskin on mitään ihmeellistä jos on jonkun ammatillisen koulutuksen käynyt. Selitän kuitenkin. Eli opinnäytetyö on eräänlainen todiste siitä että on oppinut jotain :-D Se tehdään kolmantena vuonna, mutta suunnittelu täytyy alkaa hyvissä ajoin, koska työ on oltava valmis huhtikuussa, ennen työharjoitteluun lähtöä. Se sisältää jonkun rakennustyön, esim. kylpyhuoneen saneeraus, vesikatteet, elementtityöt tai muuta vastaavaa. Esim maalaus ei opinnäytetyöksi käy, koska se nyt ei kovin vaikeeta tai monipuolista oo. Äikässä sitten viimeisenä vuonna on jakso, jossa kerrotaan että miten kirjallinen osuus tehdään yms oikeinmuotoilua. Kirjallisen osuuden on oltava vähintään kymmenen sivua pitkä. Tietyillä luokilla opinnäytetyöt esitellään myös suullisesti, meillä ei. Esim mä oon tehny oman työni (tasoitus, vesieristys, laatoitus saumaus yms) jo syksyllä, kirjallinen osuus on vielä työn alla.

make a gif


Meillä on n. kaksi-kolme näyttöä per vuosi. Ekaluokalla piti tehdä anturamuotti millilleen piirrustuksen mukaan ja kasata ryhmässä Haki- telineet (lue:telineet..). Viime vuonna meillä oli näyttöinä rungon teko, sekä väliseinän eristäminen, jotka kaikki sain tehtyä työharjoittelussa. Tänä vuonna näyttöinä olivat ulkoverhoustyöt, seinämuuraus sekä korjausrakentaminen (kosteusvaurion korjaus).



Mitä aineita meillä on?
(Ammattitaitoa täydentävät tutkinnon osat)
Muutamia mainitakseni:
Äidinkieli, Ruotsi ja Englanti
Matikka, Fysiikka ja kemia
Tietotekniikka
Yhteiskunta- yritys- ja työelämätieto
Yritystoiminta
Taide ja kulttuuri
Terveystieto
Liikunta
(Koulutusohjelma pakolliset ja valinnaiset tutkinnon osat)
Perustustyöt
Runkovaiheen työt
Sisävalmistusvaiheen työt
Ulkoverhous- ja kattotyöt
Muuraus ja laatoitus
Korjausrakentaminen
Ensiapu
Tulisijamuuraus
Työturvallisuus
Hirsirakentaminen...


Mä sain tän jotenkin kuullostaan pelottavalta, tai ainakin musta tuntuu vähän siltä. Mut mä oon ainakin tykänny opinnoistani tosi paljon, vaikka aika useinkin otan yhteen opettajien kans. :-D Mulle on alkanu kehkeytyyn sellanen visio, että mitä mä haluan tehdä ja mihin tahdon erikoistua. Mä pidän tosi paljon sisävalmistusvaiheen töistä, eli esim laatoitus, maalaus, laminaatin asennus tapetointi yms, joten jos poliisiopinnot katoaa haaveista, on ainakin joku ammatti mikä kiinnostaa :) (Sain myöhemmin tietää ettei lukioa tarvitsekaan käydä tullakseen poliisiksi, näkö on vielä esteenä)

make a gif

Usein ihmiset kattoo mua aika pitkään, kun ne kysyy mun opiskelusta että missä oon ja vastaan että raksalla. Tai jos kävelen julkisesti raksavaatteet päällä, niin varsinkin vanhemmat ihmiset katsoo pitkään. Nykyäänhän naiset raksalla on yleistymässä, meitäkin on mun luokalla seitsemän tyttöö! :) Eli sukupuolesta riippumatta jos yhtään ala kiinnostaa, niin kannattaa kyllä tutustua. Varsinkin jos kaipaa monipuolisuutta työhönsä.



Mainitsen vielä lopuksi muutamia töitä, mitä me ollaan koulussa (ja koulun ulkopuolellakin) tehty.
Tapetointi, maalaus, muuraus, laatoitus, tasoitustyöt, rungon teko, levytys, ulkoverhous, pohjatyöt yms...

Ja jos ilmeni jotain kysyttävää, niin mielelläni vastaan :)

13 kommenttia:

teba kirjoitti...

Jopas oletkin jaksanut hyvän "esitelmän" tehdä. Vaikkei raksa-ala niin kovinkaan mua kiinnosta, ihan mielenkiinnosta luin. :)

Henna kirjoitti...

Jep, heittelin vaan kaikkee mitä tuli mieleen :) Kiva kun jaksoit lukee!

Teresa kirjoitti...

Wautsi teitä on siellä seittemän! :D Minä koitan pitää jöötä pojille ainoona tyttönä! Mut oon jo tottunu. Siinä samassa meen ku muutki. :D

Teittekö te taloa ollenkaan? Me tehdään ihan omakotitaloa alusta loppuun. Pitäis olla ens keväänä valmis, koska meillä on ens syksynä työharjottelu ja siinä on sitte koko tän raksaopiskelun työharjottelu yhessä. Huh. :s

Mua on alkanu kiinnostaan hirveesti rakennusmestarin hommat! :) Saapa nähä mitä sitä amiksen jälkeen tekee..

Anonyymi kirjoitti...

jep, kirjotit tosi mielenkiintosesti alasta! :>

Henna kirjoitti...

Kiki: Jep, mut siinä on huonotki puolensa ku niin monta tyttöö... :--D tiedät varmaan XD

Ekavuonna oli ihan koulun viereen nousemassa talo, mut silloset kolmoset teki sitä. Me likat päästiin sit kaikki sinne tapetoimaan ja laittaan laminaattia yms viimeistelytöitä. Nyt ollaan lähinnä saneerattu asuntolaa ja meiän luokan pojat laajentaa raksahallin viereen puuhallia!

Mua ei kiinnosta tällä hetkellä yhtään jatkaa, ainakaan vielä. Arkkitehtiä harkitsin, mut se olis niin pitkä ja kallis juttu en tuskinpa :)

Iita: Kiva kun tykkäsit :)

Teresa kirjoitti...

Jooh, tiedän kyllä. :D Oli meitä eka vuonna vielä kolme yhteensä, mut kaks lopetti. Voi ku pääsis jo raksalle jatkaan töitä, alkaa kyllästyttää tää loma. :D

Henna kirjoitti...

Mä oon töissä :P Tosin tänään revin muovimattoo lattiasta, ei ollu mitään herkkua ja nyt sattuu sormiin ihan sikana ! :--D

Minna kirjoitti...

voi vitsi, kiitti kun jaksoit tehdä tämän, kuullostaa just siltä kun toivoinkin :)

Henna kirjoitti...

Hyvä vaan jos oli avuksi ! :)

Anonyymi kirjoitti...

itsekkin olen tyttö ja olen miettinyt lukiosta vaihtamista amikseen, ja myös raksa hommiin. oliko kuinka mukavaa ja raskasta hommaa? :D

Henna kirjoitti...

No jos tykkää tehdä käsillä hommaa ja nauttii siitä et näkee heti sen työnsä jäljen ja edistymisen ni ehdottomasti raksalle vaan ! Koulu ei ollu kovin raskasta, ja mä en oo tehny kauheesti noita talon runkohommia, niin ei oo mitenkään liian raskasta :) kyllähän tässä haba kasvaa mut ei oo niin raskasta etteikö jaksais ! :)) Raksalle vaan :)

Anonyymi kirjoitti...

moi ootko miten tykänny alasta? Ja tarviiko alkuunsa kokemusta, taisiis että täytykö olla alkuunsa miten taitava?

Henna kirjoitti...

Oon tykänny kyllä ja tälläkin hetkellä alan hommissa! Mä en ainakaan tienny raksasta YHTÄÄN MITÄÄN ku menin! Tai joo tiesin mikä on vasara mut en tienny mitään et miten mikäkin juttu tehään. mut hyvin siellä oppi kaiken :)